Internet en digitale trends 2018 voor België

De getallen van het afgelopen jaar op vlak van digitale trends zijn binnen en ze verraden veel van wat er aan komt.

Geen nood, ik heb het vrij lijvig document (van 153 pagina’s) doorgenomen om de cijfers van België er uit te halen.

Deze cijfers tonen hoe België scoort op vlak van internet en digitale oplossingen. Marketeers en webdevelopers lezen best verder want er zitten een paar heel interessante cijfers bij.

* Bron : https://www.slideshare.net/wearesocial/digital-in-2018-global-overview-86860338

Internet

Gebruik

89%

Belgen met internet

53%

met internet

Het internet gebruik in België ligt op ongeveer 89% en behoort daarmee tot de betere landen ter wereld. Wereldwijd ligt het internet gebruik op ongeveer 53%. Deze getallen vertellen eigenlijk dat internet en digitalisatie de dag van vandaag niet weg te denken zijn in een marketing mix voor Belgische bedrijven.

Snelheid

57,4Mbps

in België

40,7Mbps

Wereldwijd

44,2Mbps

In België

21,3Mbps

Wereldwijd

Iedereen kan wel eens vloeken als een website wat trager laadt. Natuurlijk zijn er veel factoren die meespelen bij het ophalen van een pagina. Zowel de snelheid van de internetconnectie als de kwaliteit van de website.

Op vaste internet snelheden scoort belgië terug zeer goed met gemiddeld 57,4Mbps. Ter vergelijking, wereldwijd is de gemiddelde internet snelheid 40,7Mbps.

De mobiele internet snelheid is zeer goed in België… Met gemiddeld 44,2Mbps valt belgië juist buiten de top 10 van de wereld. Wereldwijd ligt de gemiddelde mobiele internet snelheid op 21,3Mbps.

Een snelle website hangt enerzijds af van de internet snelheid, maar die is vrij goed zowel voor vast als mobiel. Dus webdevelopers … een trage website is vaak niet de schuld van de verbinding.

Tijd

5u 3min

op internet/dag

1u 33min

op internet/dag

Als webdeveloper zit ik vaak op het internet… om niet te zeggen elk uur dat ik wakker ben. Op nationaal niveau geven mensen aan dat ze gemiddeld 5uur en 3minuten op internet zitten per dag (enquête). In vergelijking met andere landen zit de gemiddelde Belg eigenlijk niet zo lang per dag op het internet. Onze buurlanden hebben gelijkaardige cijfers, maar buiten Europa ligt de tijd op het internet hoger dan die van belgië.

We spenderen gemiddeld 1uur en 33minuten op mobiel internet per dag. Met die cijfers bengelen Belgen wederom achteraan de lijst.

Er zijn verschillende verklaringen voor deze cijfers... Bijvoorbeeld:

Hoge internet snelheid -> betere productiviteit -> kleinere tijd op het internet

Trafiek op mobiele apparaten

28%

mobiel trafiek

52%

mobiel trafiek

Met 28% mobiele web trafiek scoort België heel laag. Wereldwijd is de mobiele web trafiek gemiddeld 52%. Jammer genoeg wordt er geen reden gevraagd voor dit laag cijfer, maar indien de snelheid van websites aan de bron zou liggen… dan zijn er zeker en vast opportuniteiten hier nog te rapen.

Sociale media

Ongeveer 65% van de Belgen gebruikt social media (Wereldwijd gemiddeld 42%). Sociale media blijft dus een interessant kanaal om op te adverteren en het gesprek aan te gaan met (potentiële) klanten.

In 2017 ongeveer 9% meer Belgen op sociale media gegaan. Deze groei is iets minder dan het gemiddelde wereldwijd.

Belgen spenderen gemiddeld 1uur en 34 minuten op sociale media per dag. Onze buurlanden volgen ons in deze trend maar in andere landen is de tijd op sociale media vaak hoger.


Facebook

Pagina bereik

Belgen delen graag nieuws van een bedrijfspagina op Facebook. Met maar liefst een organisch bereik van 14% (posts tegenover likes) staat België in de top 10 landen ter wereld.

Engagement

Wij zijn leider in het engageren met facebook posts. 8,13% van de Belgen reageren op een post en die post heeft dan een groot bereik. Als bedrijf actief op facebook is het dus belangrijk om ermee bezig te zijn, want Belgen zijn blijkbaar op hun gemak als het gaat om reageren via Facebook.

Instagram

26% van de Belgen zitten op Instagram en doet het daarmee beter dan het gemiddelde wereldwijd (11%).

De gebruikers van instagram zowel mannen (49%) als vrouwen (51%) en merendeel in de leeftijdscategorie 18-34 jaar (47%).

Diverse

E-commerce

56%

koopt online

19%

mobiel gekocht

Online verkopen … hetgene waar België misschien iets te laat op gesprongen is. Aan de hand van een enquête heeft men gezien dat 56% van de ondervraagde Belgen een aankoop online gedaan heeft in de laatst maand via de computer. In dezelfde enquête hebben 19% van de ondervraagden aangegeven dat ze in de laatste maand iets gekocht hebben via hun smartphone.

Als we kijken naar hoeveel euro de gemiddelde Belg uitgeeft online, is dat ongeveer 630 euro. Het gemiddelde wereldwijd is ongeveer hetzelfde.

Digitaal optimisme

38%

Belgen optimistisch

37%

Duitsers optimistisch

Digitaal optimisme is het percentage van mensen die geloofd dat technologie meer opportuniteiten bied dan risico’s. Met amper 38% optimistische Belgen bengelen we hier helemaal achteraan de lijst, juist voor Duitsland (37%).

De digitalisering binnen België komt (te) traag op gang. Een recent voorbeeld (eind 2017) is de oproep van een paar Belgische bedrijfsleiders om aankopen te doen op Belgische webshops. Die oproep toont duidelijk dat België veel te laat op de e-commerce markt gesprongen is.

Ad blockers

Ongeveer 34% van de Belgen gebruikt een zogenaamde ”ad blocker”. Deze stukjes software blokkeren advertenties op website. In vergelijking met andere landen hebben veel minder Belgen een “ad blocker” dan personen van andere landen.

Adverteren loont dus nog altijd in België. Zoals altijd is een gezonde mix van zowel offline als online marketing meestal de meest efficiënte marketing strategie (* hangt af van het doelpubliek)

Trends voor 2018

Wat zijn nu eigenlijk de trends voor 2018 en waar zouden bedrijven best naartoe kijken om in te investeren?
Dat is een heel moeilijke vraag en niemand heeft een glazen bol.
Toch zien we al een paar trends omhoog komen in het begin van 2018…

 

Mobiel, mobiel, mobiel
68% van de wereldbevolking heeft een mobiel apparaat. In België is het zelfs 77%... Er zijn nog veel opportuniteiten te rapen op vlak van mobiel. Zorg ervoor dat een formulier snel kan ingevuld worden (met autocompletes), zorg dat men gemakkelijk kan bellen (tel: link), snel laden van elke pagina, ... De groei van internet op mobiele apparaten is enorm, en ook de kansen.

 

Video / Youtube social TV platform

Video zal belangrijker worden als manier om te adverteren. Youtube zal hierin een grote rol kunnen spelen. Youtube zag in 2017 een groei van 70% in bekeken filmpjes.

 

Voice search
Meer en meer mensen beginnen te zoeken op het internet via hun stem. Bedrijven zouden rekening hiermee kunnen houden door de inhoud van hun website aan te passen zodat het antwoord geeft op vragen in plaats van enkel te dienen als verkoopskanaal / visitekaartje.

Consumenten activeren

Het blijft belangrijk … een klant overtuigen om jouw product aan te raden bij anderen. Eigenlijk is het manieren zoeken om van een passieve klant (product kopen en gedaan) een actieve klant te maken.

 

Chat en messenger direct marketing
Chat en chatbots waren even hot in 2017, en het zal zo blijven in 2018. Voor chatbots zien we nu al een groot succes voor Facebook Messenger bots. Ook is direct marketing via sociale media (messengers) een opportuniteit om personen te overtuigen.