Antwoord krijgen op mailings

Als webdeveloper kom ik vaak in contact met mailings. Ik schrijf ze niet enkel zelf maar krijg ook vaak mailings.
De aard ervan is meestal reclame, waarna deze direct naar de prullenbak verplaatst worden.

Hoe kan je als bedrijf toch het gewenste resultaat bereiken en een respons teweeg brengen? Lees snel verder en ontdek een paar simpele tips.

Mailings overspoelen het postvak in

Kan je er ook niet omheen dat je veel te veel nutteloze e-mails krijgt? Je bent in elk geval niet alleen.
Als je als bedrijf een e-mail adres op de website plaatst of op een andere website, dan is de kans zeer groot dat je om de 5 minuten een mail krijgt waar je toch niet om vraagt.

Deze mails gaan direct naar de prullenmand of worden zelfs gevlagd als spam.

email-inbox.jpg

 

Waarom?

Vertel zo snel mogelijk waarom je de mail stuurt.
Is het door een actie ondernomen door de ontvanger? Vertel het hem.
Voorbeeld:
"Bedankt om u in te schrijven op onze nieuwsbrief."

Personaliseer

Niks is minder leuk dan alweer een mail te krijgen die start met 'Beste, bekijk hier ons fantastisch aanbod waar je niet om gevraagd hebt...'.

Als je een informatieve/reclame mail wilt versturen, personaliseer de mail. Zaken zoals voornaam, achternaam of functie gebruik die in je mail.
Bijvoorbeeld:
'Beste Jos, ...'
'Beste eigenaar van bedrijf X,'
...

Gemakkelijke / Kleine acties

Wil je dat de ontvanger een actie onderneemt ? Zorg dan dat deze actie zo gemakkelijk mogelijk is.

Hoe het niet moet Hoe het beter kan
'Ga nu naar onze website, klik om te registreren en dan krijg je X.' 'Klik hier om te registreren en ontvang direct X'
'Beste, vergeet niet een beoordeling te plaatsen voor je aangekochte producten.' 'Hoeveel sterren op 5 geef jij ons product? 1, 2, 3, 4, 5'

In het 1ste voorbeeld plaats je een link, direct naar de registratie pagina. Handig toch?

In het 2de voorbeeld plaats je een link op de getallen, en de score wordt direct opgeslagen nadat de persoon erop geklikt heeft.

Nadien kan je gerust nog wat extra informatie vragen zoals een klein tekstje, maar zorg dat de eerste actie zo gemakkelijk mogelijk is.

Duidelijke actie/voordeel

Wees duidelijk wat de bedoeling is van de mail. Gebruik contrasterende kleuren, knoppen, enzovoort...

Ook het voordeel voor de ontvanger is iets om in de kijker te stellen.
Geen specifiek voordeel voor de ontvanger? Wees duidelijk wat je met de gegevens zal doen.

Kort

Vermijd lange e-mails... hoe korter, hoe beter.
Weinig personen lezen graag een lange e-mail. Een e-mail van 5 zinnen....... ah ja, het zijn maar 5 zinnen dus waarom niet.

Voor alle mail communicatie

Deze tips zijn niet enkel toepasbaar op mailings.

Gebruik ze ook in gewone mails en je zal merken dat mensen veel sneller antwoorden en ook meer geneigd zijn om op volgende e-mails sneller te antwoorden.